Vereniging Flevoparkbad

Meer mensen laten genieten van het beste buitenbad van Amsterdam

Dit vinden bezoekers van het Flevoparkbad

VFPB Enquete low

Kars ondervroeg zomer 2014 honderden bezoekers bij het zwembad.

Student Kars Gottschal heeft tijdens zwemseizoen 2014 onderzocht wat ruim 500 bezoekers, waaronder aardig wat leden van onze vereniging, van het Flevoparkbad vinden. Bezoekers roemen het groene karakter en de rustgevende omgeving, net als de sfeer en het 50-meterbad. Vroeg- en Laatzwemmen bleek bovendien een schot in de roos.

Kars hield twee metingen voor het klanttevredenheidsonderzoek dat hij in opdracht van het stadsdeel Oost uitvoerde; de eerste in mei en juni, de tweede in juli en augustus. In totaal ondervroeg hij 380 bezoekers persoonlijk en vulden 152 bezoekers online een enquête in. Bij de eerste meting zaten veel leden van de Vereniging Flevoparkbad want die waren het meest aanwezig toen de zomerse temperaturen nog op zich lieten wachten.

Aanbevelingscijfer bijna 9!

De enquête bestond uit de onderdelen algemene informatie over de bezoeker, bereikbaarheid, waardering faciliteiten, communicatie en medewerkers van het zwembad. Wat blijkt? Alle leeftijdsgroepen bezoeken het bad. Wel gaat het om meer vrouwen dan mannen. Ze komen voornamelijk uit de Indische Buurt en het Oostelijk Havengebied. Een groot deel is opgegroeid met het Flevoparkbad en blijft graag terugkomen. Het 50-meterbad kreeg een gemiddeld cijfer van 8,7 tijdens de eerste meting en een 8,4 tijdens de tweede meting. Bezoekers blijken erg tevreden over de manier waarop de badmeesters toezicht houden. Het aanbevelingscijfer dat bezoekers geven aan het zwembad als geheel is met bijna een 9 zeer goed.

Openingstijden

Veel werkende bezoekers vinden het echter jammer dat het zwembad ’s middags zo vroeg dichtgaat. Probleem is dat de voorkeuren voor de openingstijden variëren, waardoor het lastig is de ideale openingstijden te bepalen. Het Vroeg- en Laatzwemmen van de Vereniging Flevoparkbad bleek erg populair, dus een schot in de roos. Kars adviseert dan ook dat het stadsdeel samen met de vereniging zou moeten kijken welke openingstijden het beste zijn. Wellicht moet het Vroegzwemmen ’s ochtends langer doorgaan, oppert hij.

Communicatie

Over de communicatie waren de meningen ook verdeeld. Een groot deel vond de informatievoorziening prima. Zij die al jaren in het zwembad komen vonden de vragen over communicatie lastig, omdat ze eigenlijk geen informatie meer nodig hebben. Het grootste verbeterpunt voor de communicatie is de bekendheid van evenementen. Tijdens het onderzoek waren vooral de bezoekers die het zwembad volgen via sociale media hiermee bekend.

Waar blijven zwemmers uit IJburg, Watergraafsmeer en Diemen?

Er is tijdens de tweede meting ook onderzoek gedaan in buurten die slecht vertegenwoordigd zijn, zoals IJburg, Watergraafsmeer en Diemen. Op straat werd toen aan voorbijgangers gevraagd of ze het Flevoparkbad kennen en waarom zij niet naar het zwembad gaan. Ze antwoordden naar Blijburg te gaan of het zwembad niet zo spannend te vinden. Kars denkt dat door de verschillende activiteiten het aankomend seizoen goed te promoten, de levendigheid van het zwembad bij meer mensen bekend wordt.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.