Vereniging Flevoparkbad

Meer mensen laten genieten van het beste buitenbad van Amsterdam

Waarom koud zwemwater zo goed voor je is

Cardioloog Aernout Somsen traint reanimeren aan onze vrijwilligers.

Cardioloog Aernout Somsen staat bijna iedere vroegzwemochtend om half 7 te popelen om het Flevoparkbad in te gaan. Vooral vanwege het koude zwemwater­, wat alles te maken heeft met snellere stofwisseling en ‘goed’ bruin vet. Wat bedoelt hij en waarom is koud zwemwater zo goed?

Als je hem zo behendig baantjes ziet trekken, zou je niet vermoeden dat Aernout vijf jaar geleden met moeite de overkant haalde. Hij vond er vroeger geen moer aan, aan dat zwemmen. En kon er ook niet veel van. Maar door een enkelblessure moest hij stoppen met hardlopen, terwijl hij wel wilde bewegen, liefst intensief. Als cardioloog bij Cardiologie Centra Nederland weet hij immers als geen ander hoe desastreus niet bewegen kan uitpakken. Zwemmen hoort tot een van de intensiefste sporten, dus ploeterde hij maanden om de slag te pakken te krijgen. Totdat het omslagpunt kwam, en nu is hij eraan verslingerd. Als hij op (zaken)reis gaat, neemt hij dan ook steevast zwemspullen mee. Sinds hij weet dat de Vereniging Flevoparkbad vroegzwemmen organiseert, ligt hij bijna elke vroegzwemochtend klokslag half 7 in misschien wel het koudste zwembadwater van Amsterdam.

Veel zwemmers vinden het water van het Flevoparkbad aan de koude kant. Het schommelt zo tussen de 18 en 21 graden. Maar voor jou is dit het grootste pluspunt. Leg eens uit?

“Ik hou het zwemmen daardoor langer vol en kan meer kracht zetten. Nu ik in het winterseizoen gedwongen in binnenbaden zwem, waar de watertemperatuur ruim boven de 20 graden is, raak ik sneller uitgeput. Ik kan de warmte die mijn lichaam produceert gewoonweg niet kwijt. En zelfs als ik het Flevoparkbad uitkom na een uurtje baantjes trekken, heb ik het superheet en ben ik blij met een koude douche. Koude heeft een positief effect op je stofwisseling. Want het koude water dwingt je lichaam warmte te produceren, waardoor je stofwisseling versnelt. Je verbrandt meer.”

Dus goed om je gewicht op peil te houden of zelfs af te vallen?

“Klopt. Ik zeg ook altijd tegen mijn patiënten, waarvan bijna iedereen te zwaar is, dat ze moeten zwemmen om af te vallen, of in ieder geval om te bewegen. Uitvluchten als zwakke knieën gaan niet op, want de kans op blessures bij zwemmen is klein omdat er nauwelijks belasting is. Zwemmen is goed te doen, kent geen piekbelasting en je bouwt ook nog eens conditie op. Het mooiste zou zijn als ze hun vet zouden kunnen omzetten in bruin vet.”

Bruin vet, wat is dat?

“In de medische wereld wordt steeds meer bekend over bruin vet, een ander soort vetweefsel dan wit vetweefsel. Vooral zoogdieren die een winterslaap houden, hebben relatief veel bruin vet, want zo komen ze de winter door. In plaats van energie opslaan wat wit vet doet, verbrandt bruin vet energie. De aanmaak van bruin vet wordt geactiveerd door kou. Terwijl wit vet hormoonachtige stoffen afscheidt die de stofwisseling nadelig beïnvloeden, doet bruin vet het tegenovergestelde, waardoor het de kans op diabetes en hartfalen juist verkleint. Dus zwemmen in koud water heeft als leuke bijkomstigheid dat je er bruin vet mee kunt aanmaken.”

Maar hoe zit dat dan met onderkoeling?

“Daar moet je natuurlijk wel voor uitkijken als je in te koud water gaat zwemmen. En een kind bijvoorbeeld, raakt sneller onderkoeld dan een volwassene. Maar je kunt wennen aan koud zwemwater. Zelf ga ik liever niet zwemmen in water onder de 16 graden. Maar er zijn mensen die zonder probleem in kouder water zwemmen. Een kwestie van gewenning.”

Zwem je ook wel eens in buitenwater?

“Soms, zoals een rondje Steigereiland met vrienden. Maar ik vind het te riskant in mijn eentje, want stel dat ik ergens ver van de kant kramp krijg. Liever niet dus, tenzij je met andere mensen bent. Mijn vrienden zijn jammer genoeg geen regelmatige zwemmers, terwijl het zo’n mooie balanssport is. Zij doen aan hardlopen of racefietsen. Terwijl ik denk: voor hetzelfde energieverbruik van een uur zwemmen moet je uren fietsen.”

Kan er nog iets beter in het Flevoparkbad?

“Die koude douche naast het bad. Die spuit alle kanten op, behalve op mijn lijf. Maar voor de rest, het bad ligt mooi tussen het groen, er is alle ruimte in het bad, het vroegzwemmen begint al om half 7 en ik ben na afloop zo op de Ring om naar m’n werk te gaan. Ik vind het geweldig dat de vrijwilligers het allemaal mogelijk maken.”

2014 stijgereiland swim

Aernout tijdens Rondje Steigereiland

Reacties zijn gesloten.